Concours d'Elégance
Apeldoorn (NL)
●
Oude auto's en hun liefhebbers
●
Bijeenkomst en wedstrijd mooiste klassiekers
●
Dit keer extra aandacht voor de jaren zestig
●
Foto-impressie
augustus 2008
|
 |
Een beetje gek is heel normaal
Twee dagen per jaar nemen een kleine honderd
schoonheden bezit van de tuinen van paleis Het Loo in Apeldoorn. Door hun
geliefden zijn ze hier naar toe gebracht. Ze hebben aantrekkingskracht op een
veelvoud aan 'beauties'. De ambiance is passend: een oude
vorstelijke woonstede die nog altijd verbonden is met de Koninklijke familie. Kijken en
bekeken worden. Dat is het motto van deze dagen. Duizenden bezoekers komen erop
af. De liefde brengt allen tezamen, al verschilt de wijze waarop zij wordt
bedreven. Autoliefde, wel te verstaan.
 |
Gelukkig, ik ben niet alleen in mijn
gekheid. En zo gek ben ik nou ook weer niet. Deze zelfanalyse zonder tussenkomst
van psycholoog of psychiater is de eerste opbrengst van het bezoek aan het
Concours d’Elégance in Apeldoorn. Het entreegeld heb je er meteen al uit, al is er
geen zorgverzekeraar die het vergoedt.
Nog voordat je één schoonheid beter hebt leren kennen, is het beeld duidelijk.
In dit gezelschap ben je met een website met autoverhalen, een
boekenkast vol uitgaven over gemotoriseerde vierwielers, een meterslange rij
verkoopbrochures of een collectie speelgoedautootjes geen zonderling. Niemand kijkt daarvan op. Alle aanwezigen
in de paleistuinen hebben
de auto ook hun liefde verklaard, al is het op een heel andere manier. De een doet het met
boeken en verdiept zich in de geschiedenis, de ander steekt de handen uit de
mouwen en gaat met schuurmachine, steeksleutel of lakspuit aan de gang. Voor niemand
is
een auto louter een gebruiksvoorwerp.
 |
 |
Lancia maakte van de gelegenheid
gebruik de nieuwe Delta onder de aandacht te brengen.
Eigen identiteit
De deelnemers aan de schoonheidswedstrijd en hun geliefden onderschrijven
impliciet de conclusie. Een auto heeft een
eigen identiteit, die per merk, type, land van herkomst en bouwjaar verschilt.
De één is geboren om te dienen als familiewagen, de ander om sportief mee te
toeren. De geproduceerde aantallen variëren van letterlijk één tot een paar
miljoen. Maar net zomin als iedereen fotomodel of Miss World kan worden,
komt iedere auto in aanmerking om te pronken op een tentoonstelling als deze. Het gaat
om klassiekers die ondanks de leeftijd hun jeugdigheid hebben behouden. Een
deskundige jury beoordeelt originaliteit en staat van onderhoud. Omdat vergelijken lastig is, zijn
er verschillende categorieën. Een Isotta Fraschini uit de jaren dertig is immers
heel wat anders dan een Alfa uit de jaren vijftig en een vleugeldeur-Mercedes SL laat zich moeilijk meten met een mooi opgeknapte
oude Salmson.
Bijna honderd deelnemers aan de
schoonheidswedstrijd.
Overgewaaid uit Amerika
Het is voor de achtste keer dat het Concours d’Elégance Het Loo plaatsvindt. Het
idee is overgewaaid uit Amerika, waar de mooiste auto's ter wereld meestrijden
om de eer van Pebble Beach. Apeldoorn doet het
bescheidener, al maakt dat voor de liefde tussen mens en machine niet uit.
Zoals de auto’s verschillen, zo hun liefhebbers. De één is idolaat van een
Italiaanse sportwagen, een ander houdt van de vinnen van een Amerikaan uit de
jaren vijftig. Sommigen koesteren hun XK Jaguar als kunstliefhebbers hun
Rembrandt en voor anderen gaat er niets boven een Tatra met
luchtgekoelde achtcilinder achterin. Ze zijn allemaal welkom. Hoewel het aantal
mannen overheerst, zijn er ook veel echtparen met hun metalen troetelkind. De
mede-eigenares van de winnende Tatra T87 vertelt omstanders graag over de
eigenschappen van de auto en wijst op een bijzonder detail: de scharnieren van
vóór en achterdeuren vormen één geheel.
Dit keer speciale aandacht voor
de jaren '60.
Verschillende groepen
Bijna honderd modellen hebben zich ingeschreven voor editie 2008. Ze staan
per categorie op het grote grasveld. Het blad Autovisie looft als extraatje een prijs
uit voor de mooiste zestiger. Dat brengt nog eens tientallen auto's naar het
wedstrijdterrein. Een
tweede veld doet dienst als parkeerplaats voor bezoekers met een auto van minstens 25 jaar oud.
De liefhebber kan er de ogen uitkijken. Want ook hier wedijveren de schoonheden om de aandacht van
aanbidders. Ze zijn allemaal opgepoetst en
verkeren in uitmuntende
conditie.
Verschillende bedrijven ondersteunen het evenement met hun aanwezigheid. Bijna
allemaal hebben ze iets met auto’s, of het nu restauratie, onderhoud of
bijpassende kleding is. Ze zijn ondergebracht in sfeervolle witte tenten met
puntdaken, passend in
deze Koninklijke ambiance.
De zon heeft besloten dit weekeind voor de aanwezigen tot een feest te maken.
De stralen werpen hun licht op de gepoetste koetswerken en het glinsterend
chroom. Menig bezoeker legt via de camera de kunstschatten op wielen vast. De
een met een klein zakcameraatje, de ander met spiegelreflex, tijdsopname en
statief. Ook hier geldt: verschil moet er wezen.
 |
Auto's zijn
gemaakt om mee te rijden. Deelnemers staan te wachten voor de snelheidsproef.
Links een Alvis,
rechts een Austin Seven.
Een kijkje
onder de kap van de Panhard-Levassor, grotendeels uit hout opgetrokken.
Wie maakt de snelste tijd op de
150 meter?
Om te rijden
Niet iedereen vind mooi het allerbelangrijkste. Voor sommigen is ook een
klassieke auto in de eerste plaats een ding om mee te rijden. En sportwagens
zijn er om snel mee te rijden. Eén van de oprijlanen van het paleis is omgetoverd
in mini-snelheidsbaan. Deelnemers krijgen 150 meter om zo hard mogelijk te gaan.
Gierende motoren, piepende banden en de doordringende geur van olie en benzine
zijn de uitingen van deze vorm van liefde. Een Franse Matford V8 ziet de race meer
als een aardigheid. Deelnemen is belangrijker dan winnen. Een Duitse Veritas is
het daar niet mee eens. Ze laat de ambitie zien - en horen! - om te scoren. Oude Britse klassiekers krijgen van
hun berijders de sporen. Alle drivers zitten in spierwitte overalls achter het
stuur. De ingehuurde commentator verhoogt het enthousiasme en de feestvreugde
van deelnemers en kijkers. Net als bij een sportverslaggever moet je niet al te
nuchter naar de woorden luisteren. Je moet een beetje gek zijn om het te
kunnen waarderen. Maar de 16.000 bezoekers illustreren dit weekeinde: een beetje gek
is
heel normaal.
■
 |
 |
Plaatjes
schieten om later alles nog eens goed te bekijken.
Hieronder een overzicht van de verschillende categorieën en deelnemers met een
kleine
foto-impressie. Cursief de eersteprijswinnaars in de categorie.
Productiemodellen
van ontwerper Giugiaro |
|
|
|
Alfa Romeo 2600 Sprint 1965
ASA GT Spider 1965
Maserati Merak SS 1977
BMW M1 1979
De Lorean DMC12 1981
Volkswagen Scirocco GT 1981
Lotus Etna Concept Car 1984
Een ASA Spider met daarachter een Maserati Merak:
kenmerkend voor het vroege werk van Giugiaro.
De Merak in volle glorie.
De Lotus Etna, een studiemodel
van meesterstilist Giugiaro.
Naoorlogse Gran
Turismo’s met motor voorin |
|
|
|
Alfa Romeo 6C 2500 SS Villa d'Este
1949
Alfa Romeo 6C 2500 Pininfarina 1949
Aston Martin DB2 1952
Fiat 8V 1954
Mercedes-Benz 300 SL 1956
Lancia Aurelia B 20 GTS 1956
Lancia Flaminia Zagato 1959
Maserati 3000 Gti 1963
Apollo 5000 GT 1963
Chevrolet Corvette Stingray 1963
Ferrari 250 GT Lusso 1964
Ferrari 275 GTB 1965
Toyota 2000 GT 1968
Lancia Aurelia B20 met daarnaast
op de linkerfoto de Flaminia met Zagato-koetswerk.
Een Fiat met een achtcilinder
motor onder de kap. Letterlijk een unieke auto: er is er maar één van.
Carrosseriebedrijf Ghia schiep
deze creatie.
Een wonderschone Alfa Romeo 6C.
Deze prachtige Alfa Romeo was de
mooiste in de klasse en algemeen winnaar. Ontwerp Pininfarina.
Nog zo'n juweeltje, deze Alfa
Romeo.
Van de Amerikaanse Apollo 5000GT
zijn
er minder dan 100 gebouwd.
Ferrari 250 GT Lusso 1964.
Veel
belangstelling voor de Toyota 2000GT.
Vooroorlogse
meesterwerken sport- en racewagens |
|
|
|
Mercedes-Benz SSK 1930
Bugatti Grand Prix 1930 Type 54 1930
Bugatti T 55 Super Sport 1932
Invicta S 4,5 L 1933
Skoda Popular II 420 1937
Peugeot Darl'mat Cabriolet 1938
De prachtig gerestaureerde Skoda
Popular van net voor de oorlog.
Vooroorlogse
meesterwerken coupés, cabriolets en toerwagens |
|
|
|
Isotta Fraschini Type 8-A 1929
Bentley 8 liter Sportsman Coupé 1930
Lagonda 2 liter supercharged Torpedo T2 1931
Desoto Custom CS 1932
Lagonda 16/80 T2 Special Tourer 1934
Bentley 3,5 litre VandenPlas 1934
Lagonda M45 Rapide tourer 1935
Talbot T120 1935
Hudson - Bertelli Tourer 1937
Delahaye 135 M Chapron 1938
Alfa Romeo 6C 2500 Sport Castagna 1939
Isotta Fraschini 1929; er zijn er
maar twee van gemaakt. Onder de kap een V8 van 7,3 liter.
Van deze DeSoto zijn er destijds in
Canada 20 gemaakt, waarvan er nu nog één bestaat.
Het
carrosseriebedrijf van Henri Chapron voorzag deze Delahaye van een goed gevormd
koetswerk.
Vooroorlogse
meesterwerken sedans |
|
|
|
Cadillac 341 A 1928
Pierce Arrow EDL Limited Limousine 1929
Rolls Royce Phantom II Continental 1931
Lagonda Saloon 1933
Rolls Royce Wraith 25/30 1936
Bentley 4,25 Litre Park Ward 1936
Tatra T87 1937
Een Pierce Arrow. Let op de
bijzondere koplampen op de spatborden in plaats van naast de radiator.
Een Cadillac van eind jaren twintig,
typerend voor dat tijdperk.
Tatra T87 met V8 achterin.
Scharnieren van vóór- en achterdeuren zijn één geheel.
Bentley 4,25 Litre uit 1936 met koetswerk
van Park Ward.
Een Lagonda uit 1933 met weinig
flatteuze kofferbak.
BMW 328 1937
Veritas BMW RS2000 1947
Weltrekordwagen VW chassis 1948
Veritas RS2000 1949
Monopoletta Polensky Formel 3 1950
Veritas Meteor 1953
Veritas Meteor, formule 2 - methanol 1953
Porsche 550 Spider 1955
Borgward RS Formule 2 1957
Een luidruchtige, maar snelle en
uiterst exclusieve Veritas.
Eén van de befaamde vooroorlogse
Duitse sportwagens, de BMW 328.
Jaguar XK 120 Abbott 1951
Jaguar XK 120 3.4. RHD 1953
Jaguar XK 120 OTS 1954
Jaguar XK 140 Coupé Ghia 1955
Jaguar XK 140 DHC SE 1956
Jaguar XK 140 DHC SE 1956
Jaguar XK 140 DHC SE 1956
Jaguar XK 140 DHC MC 1957
Jaguar XK 150 DHC 1961
Jaguar E-Type Series 1 1967
Zestig jaar Jaguar XK, links de
XK120, rechts de XK-E, bij ons beter bekend als E-Type.
Ghia ontwierp deze bijzondere
uitvoering van de Jaguar, in niets als een Britse klassieker te herkennen.
Zoete
herinneringen aan Italië |
|
|
|
Lancia Aurelia B50 Cabriolet 1950
Alfa Romeo 6C 2500 SS Cabriolet 1950
Bandini Saponette 1953
Aurelia Spider America B24 1955
Maserati 3500 GT Spider Vignale 1960
Ferrari 250 Cabriolet Pininfarina 1961
Alfa Romeo Spider 2000 Touring 1961
Ferrari 275 GTS Spider 1965
Lancia Stratos HF 1974
Maserati
3500GT, een creatie van Vignale.
De Lancia Aurelia Spider
is van de hand van Pininfarina.
Naoorlogse open
toerwagens |
|
|
|
Talbot Lago T26 1946
Delahaye 135M Cabrio Mylord 1950
Mercedes-Benz 300 S Roadster 1955
Mercedes-Benz 300 SC 1956
Rolls Royce Silver Cloud I Convertible Mulliner 1959
BMW 503 Cabriolet 1960
Rolls Royce Silver Cloud met
cabriokoetswerk van Mulliner; eerste serie (met enkele koplampen).
Een zeldzame BMW 503
Cabriolet, met V8-motor.
Naoorlogse
sportwagens, cabriolets en coupés |
|
|
|
Mercedes-Benz 300S Coupé 1952
Porsche 356 Speedster 1955
Aston Martin DB 2/4 serie II Drophead 1955
Bentley S-Type Continental 1956
Triumph TR3 Works Mille Miglia 1957
Mercedes 300 SL Roadster 1958
Aston Martin DB5 DHC 1965
In de categorie
naoorlogse coupé een Bentley
S-type Continental.
Duitse
klassiekers:
Porsche Speedster met erachter een Mercedes-Benz 300S en rechts Mercedes-Benz
300SL.
Tatra T600 Tatraplan 1948
Pontiac Silver Streak 1948
Salmson S4E 1950
Rolls Royce Silver Wraith Mulliner 1952
Uit hetzelfde jaar: de kleine
Tatraplan met motor achterin en de grote Pontiac Silver Streak.
Een sedan van het al lang vergeten
Franse merk Salmson.
Panhard & Levassor 16 HP 2 seater
1902
Fiat Tipo 24/32 1904
Stanley steamer Type 735 B 1919
TurcatMery 1919
Klassiekers uit
onze jeugdjaren |
|
|
|
Typische modellen uit de jaren
zestig, met onder meer verdwenen merken als Wolseley en Sunbeam.
Twee Renaults, een doorsnee zestiger
en een ook toen al exclusieve sportwagen: R10 en Alpine A110.
Een Chrysler
met een imposant voorkomen, zoals de meeste Amerikanen in die tijd.
Plymouth Fury
Convertible 1961 met - natuurlijk - acht cilinders onde de motorkap.
De Austin Allegro werd er berucht
door, maar deze Plymouth had al jaren eerder zo'n
merkwaardig 'vierkantig' stuur.
Een hele bijzondere Fiat 124, een
coupé van Vignale.
Marcos bouwde deze coupé op basis
van de Mini. De auto was er ook als zelfbouwpakket.
Een perfect onderhouden Toyota S800
sportwagen kreeg de hoogste onderscheiding van Autovisie.
Een vroege Daf 600
(richtingaanwijzers alleen aan de zijkant) en een pick-up op basis van de
Daffodil.
Daffodil (links) en de Dafs 33 en
55, de laatste als coupé.
De Riley Elf was een luxe Mini met
uitgebouwde kofferbak.
BMW 3200 (V8) met Italiaans koetswerk van Bertone.
Zien we in deze nieuwste Rolls Royce cabriolet
een klassieker van de toekomst?
Van alle kanten indrukwekkend,
afgezien van de vraag of je het mooi vindt.
Zagato toverde de allerminst gewone
Aston Martin om tot een nóg exclusievere verschijning.
De dubbele 'domes' op het dak zijn
stijlkenmerken van het ontwerphuis Zagato.
De Audi R8 is een gewoon
productiemodel. Nou ja, gewoon...
Ergens opzij: een Lancia Appia in
bijzondere pick-up uitvoering.
Studebaker en Hudson: merken die
al decennia niet meer bestaan.
Een Mercedes-Benz 300 cabriolet
is een uiterst waardevolle klassieker.
Zo'n Talbot Lago T26GS uit 1950
is ook in
klassiekerland een bezienswaardigheid.
Een parkeerplaats
vol bijzonders |
|
|
|
Carrosseriebedrijf Colli maakte
een stationcar op basis van de Alfa Romeo Giulia.
Deze Alfa Romeo
Cabriolet is te koop. Van de eerste eigenaar.
Quasi achteloos geparkeerd: Alfa
Romeo Spider en Lamborghini 400GT.
Een exclusieve Lancia Flavia
Cabriolet en een wat gewonere - maar allerminst alledaagse - Fulvia.
Nog een bijzondere Lancia, de Flaminia
GT en een Lotus Elan Sport.
Op hun eigen manier bijzonder:
Mazda RX2 met Wankelmotor en Chevrolet Corvair met motor achterin.
Ook niet-luxe bolides hebben hun
charme, bewijzen deze Mercedes-kampeerwagen en Opel Rekord.
Wie de kleintjes niet eert... Een Citroën Dyane naast een Isar
T-600.
 |
Autofeestje met gemengde gevoelens
Geen jubelstemming na terugkomst van het
Concours d'Elégance
in Apeldoorn, al waren er
ook dit
jaar weer verschillende bijzonderheden.
juli 2017
|
 |
 |
Dit keer geen kers op de taart
Het weer was niet de
grootste vriend van de
2016-editie
van het Concours d'Elégance in
de paleistuinen van Het Loo.
juli 2016
|
 |
 |
Een roestig meesterwerk ten
paleize
Impressie in woord en
beeld van de tiende
editie van het Concours d'Elégance Apeldoorn
met een heel bijzondere oude auto.
juni
2012 - laatste aanvulling februari 2015
|
 |
 |
Tuinen vol schoonheden
De paleistuinen van Het Loo in
Apeldoorn
vormden opnieuw het decor van een manifestatie
met honderden bijzondere, vooral klassieke auto's.
september
2010
|
 |
|