Concours d'Elégance

Apeldoorn (NL)



 
● 
Oude auto's en hun liefhebbers
●  Bijeenkomst en wedstrijd mooiste klassiekers
●  Dit keer extra aandacht voor de jaren zestig
●  Foto-impressie

 
augustus 2008
 

  


Een beetje gek is heel normaal


Twee dagen per jaar nemen een kleine honderd schoonheden bezit van de tuinen van paleis Het Loo in Apeldoorn. Door hun geliefden zijn ze hier naar toe gebracht. Ze hebben aantrekkingskracht op een veelvoud aan 'beauties'. De ambiance is passend: een oude vorstelijke woonstede die nog altijd verbonden is met de Koninklijke familie. Kijken en bekeken worden. Dat is het motto van deze dagen. Duizenden bezoekers komen erop af. De liefde brengt allen tezamen, al verschilt de wijze waarop zij wordt bedreven. Autoliefde, wel te verstaan.
 

 

Gelukkig, ik ben niet alleen in mijn gekheid. En zo gek ben ik nou ook weer niet. Deze zelfanalyse zonder tussenkomst van psycholoog of psychiater is de eerste opbrengst van het bezoek aan het Concours d’Elégance in Apeldoorn. Het entreegeld heb je er meteen al uit, al is er geen zorgverzekeraar die het vergoedt.
Nog voordat je één schoonheid beter hebt leren kennen, is het beeld duidelijk. In dit gezelschap ben je met een website met autoverhalen, een boekenkast vol uitgaven over gemotoriseerde vierwielers, een meterslange rij verkoopbrochures of een collectie speelgoedautootjes geen zonderling. Niemand kijkt daarvan op. Alle aanwezigen in de paleistuinen hebben de auto ook hun liefde verklaard, al is het op een heel andere manier. De een doet het met boeken en verdiept zich in de geschiedenis, de ander steekt de handen uit de mouwen en gaat met schuurmachine, steeksleutel of lakspuit aan de gang. Voor niemand is een auto louter een gebruiksvoorwerp.
 

Lancia maakte van de gelegenheid gebruik de nieuwe Delta onder de aandacht te brengen.

Eigen identiteit
De deelnemers aan de schoonheidswedstrijd en hun geliefden onderschrijven impliciet de conclusie. Een auto heeft een eigen identiteit, die per merk, type, land van herkomst en bouwjaar verschilt. De één is geboren om te dienen als familiewagen, de ander om sportief mee te toeren. De geproduceerde aantallen variëren van letterlijk één tot een paar miljoen. Maar net zomin als iedereen fotomodel of Miss World kan worden, komt iedere auto in aanmerking om te pronken op een tentoonstelling als deze. Het gaat om klassiekers die ondanks de leeftijd hun jeugdigheid hebben behouden. Een deskundige jury beoordeelt originaliteit en staat van onderhoud. Omdat vergelijken lastig is, zijn er verschillende categorieën. Een Isotta Fraschini uit de jaren dertig is immers heel wat anders dan een Alfa uit de jaren vijftig en een vleugeldeur-Mercedes SL laat zich moeilijk meten met een mooi opgeknapte oude Salmson.
 

Bijna honderd deelnemers aan de schoonheidswedstrijd.

Overgewaaid uit Amerika
Het is voor de achtste keer dat het Concours d’Elégance Het Loo plaatsvindt. Het idee is overgewaaid uit Amerika, waar de mooiste auto's ter wereld meestrijden om de eer van Pebble Beach. Apeldoorn doet het bescheidener, al maakt dat voor de liefde tussen mens en machine niet uit.
Zoals de auto’s verschillen, zo hun liefhebbers. De één is idolaat van een Italiaanse sportwagen, een ander houdt van de vinnen van een Amerikaan uit de jaren vijftig. Sommigen koesteren hun XK Jaguar als kunstliefhebbers hun Rembrandt en voor anderen gaat er niets boven een Tatra met luchtgekoelde achtcilinder achterin. Ze zijn allemaal welkom. Hoewel het aantal mannen overheerst, zijn er ook veel echtparen met hun metalen troetelkind. De mede-eigenares van de winnende Tatra T87 vertelt omstanders graag over de eigenschappen van de auto en wijst op een bijzonder detail: de scharnieren van vóór en achterdeuren vormen één geheel.
 

Dit keer speciale aandacht voor de jaren '60.

Verschillende groepen
Bijna honderd modellen hebben zich ingeschreven voor editie 2008. Ze staan per categorie op het grote grasveld. Het blad Autovisie looft als extraatje een prijs uit voor de mooiste zestiger. Dat brengt nog eens tientallen auto's naar het wedstrijdterrein. Een tweede veld doet dienst als parkeerplaats voor bezoekers met een auto van minstens 25 jaar oud. De liefhebber kan er de ogen uitkijken. Want ook hier wedijveren de schoonheden om de aandacht van aanbidders. Ze zijn allemaal opgepoetst en verkeren in uitmuntende conditie.
Verschillende bedrijven ondersteunen het evenement met hun aanwezigheid. Bijna allemaal hebben ze iets met auto’s, of het nu restauratie, onderhoud of bijpassende kleding is. Ze zijn ondergebracht in sfeervolle witte tenten met puntdaken, passend in deze Koninklijke ambiance.
De zon heeft besloten dit weekeind voor de aanwezigen tot een feest te maken. De stralen werpen hun licht op de gepoetste koetswerken en het glinsterend chroom. Menig bezoeker legt via de camera de kunstschatten op wielen vast. De een met een klein zakcameraatje, de ander met spiegelreflex, tijdsopname en statief. Ook hier geldt: verschil moet er wezen.
 

Auto's zijn gemaakt om mee te rijden. Deelnemers staan te wachten voor de snelheidsproef.

Links een Alvis, rechts een Austin Seven.

Een kijkje onder de kap van de Panhard-Levassor, grotendeels uit hout opgetrokken.

Wie maakt de snelste tijd op de 150 meter?

Om te rijden
Niet iedereen vind mooi het allerbelangrijkste. Voor sommigen is ook een klassieke auto in de eerste plaats een ding om mee te rijden. En sportwagens zijn er om snel mee te rijden. Eén van de oprijlanen van het paleis is omgetoverd in mini-snelheidsbaan. Deelnemers krijgen 150 meter om zo hard mogelijk te gaan. Gierende motoren, piepende banden en de doordringende geur van olie en benzine zijn de uitingen van deze vorm van liefde. Een Franse Matford V8 ziet de race meer als een aardigheid. Deelnemen is belangrijker dan winnen. Een Duitse Veritas is het daar niet mee eens. Ze laat de ambitie zien - en horen! - om te scoren. Oude Britse klassiekers krijgen van hun berijders de sporen. Alle drivers zitten in spierwitte overalls achter het stuur. De ingehuurde commentator verhoogt het enthousiasme en de feestvreugde van deelnemers en kijkers. Net als bij een sportverslaggever moet je niet al te nuchter naar de woorden luisteren. Je moet een beetje gek zijn om het te kunnen waarderen. Maar de 16.000 bezoekers illustreren dit weekeinde: een beetje gek is heel normaal.
 

Plaatjes schieten om later alles nog eens goed te bekijken.

 


Hieronder een overzicht van de verschillende categorieën en deelnemers met een kleine foto-impressie. Cursief de eersteprijswinnaars in de categorie.
 

  Productiemodellen van ontwerper Giugiaro

 

 

 

Alfa Romeo 2600 Sprint 1965
ASA GT Spider 1965
Maserati Merak SS 1977
BMW M1 1979
DeLorean DMC12 1981
Volkswagen Scirocco GT 1981
Lotus Etna Concept Car 1984
 

Een ASA Spider met daarachter een Maserati Merak: kenmerkend voor het vroege werk van Giugiaro.

De Merak in volle glorie.

De Lotus Etna, een studiemodel van meesterstilist Giugiaro.
 

  Naoorlogse Gran Turismo’s met motor voorin

 

 

 

Alfa Romeo 6C 2500 SS Villa d'Este 1949
Alfa Romeo 6C 2500 Pininfarina 1949
Aston Martin DB2 1952
Fiat 8V 1954
Mercedes-Benz 300 SL 1956
Lancia Aurelia B 20 GTS 1956
Lancia Flaminia Zagato 1959
Maserati 3000 Gti 1963
Apollo 5000 GT 1963
Chevrolet Corvette Stingray 1963
Ferrari 250 GT Lusso 1964
Ferrari 275 GTB 1965
Toyota 2000 GT 1968

Lancia Aurelia B20 met daarnaast op de linkerfoto de Flaminia met Zagato-koetswerk.

Een Fiat met een achtcilinder motor onder de kap. Letterlijk een unieke auto: er is er maar één van.

Carrosseriebedrijf Ghia schiep deze creatie.

Een wonderschone Alfa Romeo 6C.

Deze prachtige Alfa Romeo was de mooiste in de klasse en algemeen winnaar. Ontwerp Pininfarina.

Nog zo'n juweeltje, deze Alfa Romeo.

Van de Amerikaanse Apollo 5000GT zijn er minder dan 100 gebouwd.

Ferrari 250 GT Lusso 1964.

Veel belangstelling voor de Toyota 2000GT.
 

  Vooroorlogse meesterwerken sport- en racewagens

 

 

 

Mercedes-Benz SSK 1930
Bugatti Grand Prix 1930 Type 54 1930
Bugatti T 55 Super Sport 1932
Invicta S 4,5 L 1933
Skoda Popular II 420 1937
Peugeot Darl'mat Cabriolet 1938
 

De prachtig gerestaureerde Skoda Popular van net voor de oorlog.


 

  Vooroorlogse meesterwerken coupés, cabriolets en toerwagens

 

 

 

Isotta Fraschini Type 8-A 1929
Bentley 8 liter Sportsman Coupé 1930
Lagonda 2 liter supercharged Torpedo T2 1931
Desoto Custom CS 1932
Lagonda 16/80 T2 Special Tourer 1934
Bentley 3,5 litre VandenPlas 1934
Lagonda M45 Rapide tourer 1935
Talbot T120 1935
Hudson - Bertelli Tourer 1937
Delahaye 135 M Chapron 1938
Alfa Romeo 6C 2500 Sport Castagna 1939

Isotta Fraschini 1929; er zijn er maar twee van gemaakt. Onder de kap een V8 van 7,3 liter.

Van deze DeSoto zijn er destijds in Canada 20 gemaakt, waarvan er nu nog één bestaat.

Het carrosseriebedrijf van Henri Chapron voorzag deze Delahaye van een goed gevormd koetswerk. 

 

  Vooroorlogse meesterwerken sedans

 

 

 

Cadillac 341 A 1928
Pierce Arrow EDL Limited Limousine 1929
Rolls Royce Phantom II Continental 1931
Lagonda Saloon 1933
Rolls Royce Wraith 25/30 1936
Bentley 4,25 Litre Park Ward 1936
Tatra T87 1937
 

Een Pierce Arrow. Let op de bijzondere koplampen op de spatborden in plaats van naast de radiator.

Een Cadillac van eind jaren twintig, typerend voor dat tijdperk.

Tatra T87 met V8 achterin. Scharnieren van vóór- en achterdeuren zijn één geheel.

Bentley 4,25 Litre uit 1936 met koetswerk van Park Ward.

Een Lagonda uit 1933 met weinig flatteuze kofferbak. 

 

  Duitse racewagens

 

 

 

BMW 328 1937
Veritas BMW RS2000 1947
Weltrekordwagen VW chassis 1948
Veritas RS2000 1949
Monopoletta Polensky Formel 3 1950
Veritas Meteor 1953
Veritas Meteor, formule 2 - methanol 1953
Porsche 550 Spider 1955
Borgward RS Formule 2 1957

Een luidruchtige, maar snelle en uiterst exclusieve Veritas.

Eén van de befaamde vooroorlogse Duitse sportwagens, de BMW 328. 


 

  Zestig jaar Jaguar XK

 

 

 

Jaguar XK 120 Abbott 1951
Jaguar XK 120 3.4. RHD 1953
Jaguar XK 120 OTS 1954
Jaguar XK 140 Coupé Ghia 1955
Jaguar XK 140 DHC SE 1956
Jaguar XK 140 DHC SE 1956
Jaguar XK 140 DHC SE 1956
Jaguar XK 140 DHC MC 1957
Jaguar XK 150 DHC 1961
Jaguar E-Type Series 1 1967

Zestig jaar Jaguar XK, links de XK120, rechts de XK-E, bij ons beter bekend als E-Type.

Ghia ontwierp deze bijzondere uitvoering van de Jaguar, in niets als een Britse klassieker te herkennen.
 

  Zoete herinneringen aan Italië

 

 

 

Lancia Aurelia B50 Cabriolet 1950
Alfa Romeo 6C 2500 SS Cabriolet 1950
Bandini Saponette 1953
Aurelia Spider America B24 1955
Maserati 3500 GT Spider Vignale 1960
Ferrari 250 Cabriolet Pininfarina 1961
Alfa Romeo Spider 2000 Touring 1961
Ferrari 275 GTS Spider 1965
Lancia Stratos HF 1974

Maserati 3500GT, een creatie van Vignale.

De Lancia Aurelia Spider is van de hand van Pininfarina.


 

  Naoorlogse open toerwagens

 

 

 

Talbot Lago T26 1946
Delahaye 135M Cabrio Mylord 1950
Mercedes-Benz 300 S Roadster 1955
Mercedes-Benz 300 SC 1956
Rolls Royce Silver Cloud I Convertible Mulliner 1959
BMW 503 Cabriolet 1960

Rolls Royce Silver Cloud met cabriokoetswerk van Mulliner; eerste serie (met enkele koplampen). 

Een zeldzame BMW 503 Cabriolet, met V8-motor.
 

  Naoorlogse sportwagens, cabriolets en coupés

 

 

 

Mercedes-Benz 300S Coupé 1952
Porsche 356 Speedster 1955
Aston Martin DB 2/4 serie II Drophead 1955
Bentley S-Type Continental 1956
Triumph TR3 Works Mille Miglia 1957
Mercedes 300 SL Roadster 1958
Aston Martin DB5 DHC 1965

In de categorie naoorlogse coupé een Bentley S-type Continental.

Duitse klassiekers: Porsche Speedster met erachter een Mercedes-Benz 300S en rechts Mercedes-Benz 300SL.
 

  Vroege naoorlogse sedans

 

 

 

Tatra T600 Tatraplan 1948
Pontiac Silver Streak 1948
Salmson S4E 1950
Rolls Royce Silver Wraith Mulliner 1952

Uit hetzelfde jaar: de kleine Tatraplan met motor achterin en de grote Pontiac Silver Streak.

Een sedan van het al lang vergeten Franse merk Salmson. 
 

  Vintage-modellen

 

 

 

Panhard & Levassor 16 HP 2 seater 1902
Fiat Tipo 24/32 1904
Stanley steamer Type 735 B 1919
TurcatMery 1919

 

  Klassiekers uit onze jeugdjaren

 

 

 

 

Typische modellen uit de jaren zestig, met onder meer verdwenen merken als Wolseley en Sunbeam.

Twee Renaults, een doorsnee zestiger en een ook toen al exclusieve sportwagen: R10 en Alpine A110. 

Een Chrysler met een imposant voorkomen, zoals de meeste Amerikanen in die tijd.  

Plymouth Fury Convertible 1961 met - natuurlijk - acht cilinders onde de motorkap.  

De Austin Allegro werd er berucht door, maar deze Plymouth had al jaren eerder zo'n merkwaardig 'vierkantig' stuur.

Een hele bijzondere Fiat 124, een coupé van Vignale. 

Marcos bouwde deze coupé op basis van de Mini. De auto was er ook als zelfbouwpakket. 

Een perfect onderhouden Toyota S800 sportwagen kreeg de hoogste onderscheiding van Autovisie.

Een vroege Daf 600 (richtingaanwijzers alleen aan de zijkant) en een pick-up op basis van de Daffodil.

Daffodil (links) en de Dafs 33 en 55, de laatste als coupé.

De Riley Elf was een luxe Mini met uitgebouwde kofferbak. 

BMW 3200 (V8) met Italiaans koetswerk van Bertone.  

 

  Toekomstige klassiekers

 

 

 

 

Zien we in deze nieuwste Rolls Royce cabriolet een klassieker van de toekomst?

Van alle kanten indrukwekkend, afgezien van de vraag of je het mooi vindt.

Zagato toverde de allerminst gewone Aston Martin om tot een nóg exclusievere verschijning.

De dubbele 'domes' op het dak zijn stijlkenmerken van het ontwerphuis Zagato.

De Audi R8 is een gewoon productiemodel. Nou ja, gewoon...


 

  Verdwaalde schoonheden

 

 

 

 

Ergens opzij: een Lancia Appia in bijzondere pick-up uitvoering.

Studebaker en Hudson: merken die al decennia niet meer bestaan.

Een Mercedes-Benz 300 cabriolet is een uiterst waardevolle klassieker.

Zo'n Talbot Lago T26GS uit 1950 is ook in klassiekerland een bezienswaardigheid.

 

  Een parkeerplaats vol bijzonders

 

 

 

 

Carrosseriebedrijf Colli maakte een stationcar op basis van de Alfa Romeo Giulia.

Deze Alfa Romeo Cabriolet is te koop. Van de eerste eigenaar.

Quasi achteloos geparkeerd: Alfa Romeo Spider en Lamborghini 400GT.

Een exclusieve Lancia Flavia Cabriolet en een wat gewonere - maar allerminst alledaagse - Fulvia.

Nog een bijzondere Lancia, de Flaminia GT en een Lotus Elan Sport.

Op hun eigen manier bijzonder: Mazda RX2 met Wankelmotor en Chevrolet Corvair met motor achterin.

Ook niet-luxe bolides hebben hun charme, bewijzen deze Mercedes-kampeerwagen en Opel Rekord.

Wie de kleintjes niet eert... Een Citroën Dyane naast een Isar T-600.