ANWB-Hoofdkantoor
Den Haag (NL)
●
Tentoonstelling 125 jaar ANWB
●
Vervoer door de jaren heen
●
Verkeersborden en bewegwijzering
●
Maatschappelijke activiteiten
●
Oude Wegenwachtauto's
juni 2008
|
Veel meer dan gele hulpverleners
De meeste mensen kennen de ANWB van de
Wegenwacht. De gele auto’s van de mobiele hulpverleners zijn sinds jaar en dag
herkenbare deelnemers aan het wegverkeer. Wie heeft er nooit met de Wegenwacht
te maken gehad? Toch is deze dienstverlening slechts één van de vele
activiteiten van het bedrijf ANWB dat uitvoering geeft aan de verenigingstaak:
de belangen behartigen van de vier miljoen leden.
De ANWB is jarig. We spreken over
een krasse bejaarde die op 1 juli 2008 125 kaarsjes op de taart mag
uitblazen. “We verkeren in een select gezelschap van bekende namen in de
Nederlandse samenleving”, aldus een woordvoerster. Ze noemt als voorbeelden van
gerenommeerde leeftijdsgenoten Jamin, Peijnenburg en de Maastreechter Staar,
allemaal actief sinds 1883.
In het oprichtingsjaar was de
fiets nog geenszins een algemeen vervoermiddel. De prijs lag in de buurt van
een vol jaarsalaris van een arbeider. Voorzieningen als fietspaden,
bewegwijzering en rijwielservice bestonden niet. Daarom sloeg een aantal
fietsbonden de handen ineen. Dat gebeurde in april 1883 in Hillegom. Enkele
maanden later werd in Utrecht officieel de Nederlandsche Vélocipèdisten-Bond opgericht,
twee jaar later omgedoopt tot Algemeene Nederlandsche Wielrijders Bond,
afgekort ANWB.
Overzichtstentoonstelling 125
jaar ANWB.
Vitrines geven de ontwikkeling
van de fiets weer.
Overzicht van de ontwikkeling van
het gemotoriseerd wegvervoer.
Ledenkring
Begonnen als
wielrijdersclub, verbreedde de ledenkring zich snel. “In 1900 bestond het
ledenbestand daardoor uit veel meer dan alleen maar uit fietsers: ook
wandelaars, automobilisten, ruiters, motorrijders, watersporters, kampeerders en
reizigers voegden zich bij de club”, aldus de ANWB op haar website. “Vandaar dat
de naam in 1904 werd veranderd in A.N.W.B. Toeristenbond voor Nederland. Daar
bleef het niet bij: in 1935 werd het de Koninklijke Nederlandsche Toeristenbond
A.N.W.B. en in 1974 verdwenen de sch en de puntjes: Koninklijke Nederlandse
Toeristenbond ANWB.”
Eén van de taken van de nieuwe vereniging was de bewegwijzering. Niet
alleen op fietspaden werd de richting aangegeven, in
het begin plaatste men zelfs borden op gebouwen om het vliegverkeer ten dienste
te zijn. Later kwamen er de borden voor de automobilisten bij.
De eerste verkeersborden hebben
we te danken aan de ANWB (links)
Schaalmodellen van Wegenwacht-vervoermiddelen.
De autowereld in het klein met
veel nostalgische merken en typen.
Pech onderweg
Met de komst van de auto
als massaverkeersmiddel werd aan de dienstverlening een belangrijk element
toegevoegd: de hulp bij pech onderweg. De Wegenwacht ontstond net na de Tweede
Wereldoorlog. Twee jaar geleden werd het zestigjarig jubileum uitgebreid
gevierd. Vandaar dat in het jubileumjaar 2008 de nadruk ligt op andere
onderdelen van het werk van de ANWB. Toch blijven de gele helpers het
visitekaartje van de vereniging. Aanvankelijk reed men op tweedehands Harley
Davidson-motoren, die later werden ingeruild voor de BSA. In 1960 kwam de
auto in beeld, eerst de “Besteleend”, gevolgd door de Citroën Ami, Renault 4 en de
Volkswagens Golf en Polo. Het nieuwste model is de Volkswagen Touran. Vandaag de
dag zijn zo’n duizend wegenwachters actief om gestrande reizigers weer mobiel te
krijgen.
Oude affiches brengen het
verleden terug (links); boven de expositie hangen foto's van repatriëring door
de ANWB (rechts)
Tentoonstelling
In het hoofdkantoor in
Den Haag is een tentoonstelling ingericht over de afgelopen 125 jaar. Het is een
reis door tijd, naar de eerste verkeersborden, naar de affiches die oproepen de natuur schoon te houden (“Laat niet als
dank voor het aangenaam verpoozen…”) via foto’s van gestrande auto’s in de jaren
vijftig tot de jeugdactiviteiten van nu. Vitrines met allerlei materialen en
schaalmodellen illustreren de rijke historie. Zo blijkt het verenigingsblad
Kampioen al te stammen uit de begintijd van de club. Ter ere van het jubileum is
het zojuist in een nieuw jasje gestoken.
Aan de rand van deze tentoonstelling staan vier oude gele Wegenwachtauto’s, inmiddels pure
nostalgie. Het bekendste model, de Citroën 2CV Bestel, ontbreekt evenwel. Die maakt deel
uit van een tijdelijke tentoonstelling deze zomer in de Beurs van Berlage in
Amsterdam.
Aanvankelijke gebruikte de
Wegenwacht motor met zijspan, eerst Harley Davidson, later BSA
Lobbyorganisatie
De ANWB is in de loop der
jaren een maatschappelijke organisatie van betekenis geworden. De vereniging is
naast dienstverlener ook een lobbyorganisatie die opkomt voor de belangen
van verkeersdeelnemers. Meedenken met maatschappelijke onderwerpen als
mobiliteit, verkeersveiligheid, behoud van natuurgebieden en duurzame
ontwikkelingen staan op de werkagenda van de organisatie. Dat verklaart de vorm
van de traktatie die de jarige de Nederlandse samenleving aanbiedt.
Dit voorjaar is de jeugd opgeroepen verkeersonveilige situaties in hun omgeving
te melden. De ANWB zal twaalf van die knelpunten, in elke provincie één, komende
tijd gaan aanpakken. “Verkeersveiligheid is immers al sinds 1924 een onderdeel
van ons werkterrein”, aldus de zegsvrouwe. Het plan van aanpak is kort geleden
in Madurodam aangeboden aan minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat.
Tussen 1965 en 1970 werd de DAF
33 op proef gebruikt. Het bleek geen succes: de definitieve keus viel op de Renault 4
Landschappen
Een ander cadeau zijn
gebiedsaanduidingen van nationale landschappen. Wie in Duitsland, Engeland of
Frankrijk over de snelwegen rijdt, ziet langs de weg bruine borden die een
bezienswaardigheid aanduiden. Nederland heeft ze niet. Dat gaat nu veranderen.
De ministeries en provincies hebben er nooit geld voor over gehad. Daarom heeft
de ANWB dit project naar zich toegetrokken. Binnenkort verschijnt een hele serie
van die borden. “De totstandkoming heeft nog heel wat voeten in de aarde gehad”,
weet men op het hoofdkantoor te melden. “Niet alle provincies en gebieden konden
zich vinden in de wijze waarop de kunstenaar een gebied had gekarakteriseerd”.
De Renault 4 (zonder derde
zijruitje!) werd ingezet tussen
1973 en 1982
Reflecterende folie maakt de
auto's zichtbaarder in het donker; ze hebben verder hooggeplaatste extra
richtingaanwijzers achter
Fileloze dag
Een voorbeeld van
meedenken over maatschappelijke knelpunten is de campagne om op 9 oktober van
dit jaar een fileloze dag te realiseren. Door slimmer met mobiliteit om te gaan,
moet het mogelijk zijn de dagelijkse files te verminderen of grotendeels op te
lossen, is de filosofie. Werkgevers en werknemers worden uitgedaagd creatieve
oplossingen te bedenken en uit te voeren waardoor minder mensen in de spits op
de weg zijn. Op 6 oktober zal NCRV-televisie een documentaire over de mobiliteit
uitzenden. De gedachte achter het idee is: als het op één dag lukt, moet het
mogelijk zijn de goede ideeën een permanenter karakter te geven. De campagne
‘slim mobiel’ moet Nederland dus aan het denken zetten, want in de file staan is
een nationale bezigheid met weinig sympathisanten. Samen met anderen
wil de ANWB werken aan een oplossing.
In 1978 deed de Volkswagen Golf
zijn intrede, ondanks de beperkte laadruimte achterin
De gewone Golf werd later
vervangen door de grotere Golf stationcar
Bejaard
125 jaar is een
respectabele leeftijd, maar de organisatie is allerminst bejaard of alleen
gericht op het verleden. Dat is de onuitgesproken boodschap in het jubileumjaar.
Het speciaal ontworpen jubileumlogo straalt kracht en dynamiek uit.
Dat neemt niet weg dat een tentoonstelling over dat verleden heerlijke
nostalgische gevoelens opwekt. En dat de autoliefhebber extra aandacht heeft
voor de gele wagens van de Wegenwacht zal de ANWB je niet kwalijk nemen, ook al
staat ze voor veel meer dan die gele hulpverleners.
■
De bekendste Wegenwacht-auto uit
het verleden is de Citroën AK / AZU, de "bestel-Eend".
De Citroën Ami als Wegenwachter
(foto's: Wouter Duijndam).
De Wegenwacht in moderne gedaante
met een Volkswagen Touran als hulpverlener.
Uit de archieven: Wegenwachters door de jaren heen |
Foto uit het archief van de ANWB:
de 2CV in lage en verhoogde
uitvoering (rechts en midden) en de Ami (links)
 |
Aanjager van herinneringen
De Wegenwacht bestaat 75
jaar. Het Louwman
Museum presenteert deze zomer een expositie
van de voertuigen in de afgelopen driekwart eeuw.
juli 2021
|
 |
|